Translate

torsdag den 13. december 2012

Maleri - 4.klasse


Efter at have malet et lille cupcake billede med neocolor, skiftede 4. klasse farvekridtene ud med maling og senere pastel.
Jeg ville egentlig gerne have haft en tyktflydende maling, så de kunne "smøre" kagerne op på lærredet på samme måde, som man kan se Thiebaud gøre ... men det havde jeg altså ikke lige, så vi fandt en anden vej.
Foruden Thiebauds billeder så vi denne gang på andre cupcake-malerier. Prøv at google "cupcake painting" og bliv overrasket over det store antal hits!

Først grundede vi bunden i to farver. Vi begyndte med at male hvidt og blandede så farven på lærredet. Det giver en dejlig lys og mere nuanceret baggrund, end hvis man blander en portion på paletten (som måske rækker - eller rækker til 17 billeder ...). Vi brugte flydende vandbaseret maling (dækfarve).

Gangen efter tegnede eleverne cupcaken op. Jeg viste dem igen mine forsimplede tegninger, der gør det lettere at overskue formen. Bagefter malede eleverne kagen. Vi snakkede lidt om lys- og skyggeside, men for mange var det svært at styre i den våde maling.

Det betød dog ikke så meget, for gangen efter arbejdede vi med detaljer som lys og skygge, riller i selve kagedelen, spor i toppingen, dynamik i baggrunden etc. Til det brugte vi pastelkridt - nogle gange gned vi det helt ned i billedet (f.eks. på den lilla skygge) - andre gange lod vi farven stå som en ren streg (f.eks. i topping og kageriller).
Efter skoletid fixerede jeg billederne.


Her er så de færdige billeder. Jeg ville ønske at rammerne var mere end digitale, for billederne fortjener virkelig en smuk indramning.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar